2024-12-30

Direktyva dėl gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų – jau netrukus: ką svarbu žinoti?

Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje (ES) 2019/882 dėl gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų (toliau – Direktyva) nustatytus prieinamumo reikalavimus gaminiams ir paslaugoms Lietuva perkėlė į pagrindinį įstatymą prieinamumo srityje – Lietuvos Respublikos gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų 2022 m. gruodžio 8 d. įstatymą Nr. XIV-1633 (toliau – Įstatymas), kuris (išskyrus 30 straipsnio 2 dalį) kaip ir Direktyva įsigalios 2025 m. birželio 28 d.

Reikalavimai ir priežiūra

Prieinamumo reikalavimai bus taikomi visoms ES narėms, taip pat Bendrijoje veikiančioms tarptautinėms verslo organizacijoms ir reglamentuos daugelį kasdien naudojamų skaitmeninių technologijų. Nustatyti prieinamumo reikalavimai taikomi tik tokia apimtimi, kad dėl šių reikalavimų taikymo nereikėtų daryti esminio gaminio ar paslaugos pagrindinio pobūdžio pakeitimo ir (arba) nebūtų sukelta neproporcinga našta ekonominės veiklos vykdytojams.

Šalių vėliavos tarptautinėje konferencijoje Varšuvoje

Paslaugų teikėjams, kurie yra priskiriami labai mažoms įmonėms, Direktyvos reikalavimai nebus taikomi.

Lietuvoje prieinamumo reikalavimų laikymąsi prižiūrėti Įstatymu pavesta keturioms rinkos priežiūros institucijoms:

  • Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai;
  • Lietuvos transporto saugos administracijai;
  • Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai;
  • Lietuvos radijo ir televizijos komisijai.

Pasitarimas ir konferencija Varšuvoje, ruošiantis Europos prieinamumo akto įsigaliojimui

Š. m. gruodžio 12-13 d. Varšuvoje Lenkijos plėtros fondų ir regioninės politikos ministerijos iniciatyva vyko svarbūs renginiai – tarptautinis pasitarimas ir konferencija „Link labiau prieinamos Europos – pasirengimas įgyvendinti Europos prieinamumo aktą“, kuriuose dalyvavo atstovai iš Austrijos, Estijos, Latvijos, Lietuvos, Lenkijos, Nyderlandų, Norvegijos, Portugalijos, Rumunijos, Vokietijos ir Švedijos. Lietuvą atstovavo Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Asmens su negalia teisių apsaugos agentūros ir Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atsakingi specialistai.

20241212_115836.jpg

Pasitarimo metu diskutuota aktualiais Direktyvos įgyvendinimo klausimais atskiruose verslo sektoriuose, aptarti iššūkiai ir problemos, su kuriomis susiduria šalys narės, artėjant Direktyvos įsigaliojimo terminui. Dalyviai akcentavo pagrindinius iššūkius, sprendžiant sektorinius prieinamumo klausimus – el. prekybos problematika, draudimo paslaugos, vartotojų bankininkystės paslaugos ir kt. Keltas ir finansinės paramos verslui, įgyvendinant Direktyvos reikalavimus, klausimas. Pažymėta, kad kyla daug klausimų, nagrinėjant teorinius prieinamumo reikalavimus ir praktinį reikalavimų įgyvendinimą.

Informacinio prieinamumo priemonės pavyzdys

Vienas iš didžiausių iššūkių, tai sparčiai senkantis laiko limitas iki Direktyvos įsigaliojimo, kai vis dar lieka daug neatsakytų klausimų dėl reikalavimų gaminiams ir paslaugoms, ne visi ekonominės veiklos vykdytojai susipažinę su po pusės metų įsigaliosiančiais naujais skaitmeninio prieinamumo reikalavimais.

Šalių pasirengimas įgyvendinti Direktyvos reikalavimus

Lenkija. Lenkijoje Direktyva nustatytų prieinamumo reikalavimų įgyvendinimo priežiūra yra pavesta 24 rinkos priežiūros institucijoms.

Lenkijos Respublikos skaitmeninių reikalų ministerijos atsakomybės sričiai priskirtos el. prekybos paslaugos (pagal Direktyvos reikalavimus), Finansų ombudsmenas įgaliotas prižiūrėti vartotojų bankininkystės paslaugas. Keleivinio oro, autobusų, geležinkelių ir vandens transporto paslaugų elementų prieinamumo reikalavimų priežiūrą vykdyti pavesta pagal kuravimo sritį 4 atsakingoms institucijoms.

470227655_892692499691319_9093256708775535705_n.jpg

Valstybiniam asmenų su negalia reabilitacijos fondui – PFRON (angl. State Fund for Rehabilitation of the Disabled) suteikti įgaliojimai vykdyti prieinamumo reikalavimų monitoringą, bendradarbiaujant su rinkos priežiūros institucijomis, muitinėmis ir kitomis suinteresuotomis šalimis. Fondas turėtų rinkti skundus dėl prieinamumo reikalavimų neatitikimo, informuoti ir šviesti visuomenę, rengti gaires, paaiškinančias Direktyvos reikalavimų įgyvendinimą. Fondas atliks centrinį vaidmenį, koordinuojant Direktyvos įgyvendinimo procesą tarp rinkos priežiūros institucijų, vartotojų, ekonominės veiklos vykdytojų ir Europos Komisijos.

Vokietija. Pagal administracinį suskirstymą Vokietiją sudaro 16 federalinių žemių (administracinių vienetų) – 16 rinkos priežiūros institucijų vertins gaminių ir paslaugų prieinamumą pagal Direktyvos reikalavimus. Federalinė darbuotojų saugos ir sveikatos institucija koordinuos bendradarbiavimą tarp federalinių žemių rinkos priežiūros institucijų, Europos Komisijos, ES šalių narių.

Norvegijos atstovas iškėlė klausimą, ar šalys vertina riziką, kad kai kuriems verslams galbūt bus naudingiau mokėti baudas, nei investuoti į prieinamumo reikalavimų užtikrinimą.

Švedijos ir Lenkijos atsakingų institucijų atstovai pristatė gerosios praktikos pavyzdžius, pilotinius projektus bei vykdomą viešojo sektoriaus internetinių svetainių ir mobiliųjų programėlių prieinamumo monitoringą.

Po diskusijos, dalyviai galėjo dalyvauti patyriminėje ekskursijoje-parodoje visiškoje tamsoje, kai aplinką gali „matyti“, tik apčiuopdamas ar girdėdamas, kas tik dar labiau sustiprino prieinamumo reikalavimų aktualumą ir jų įgyvendinimo svarbą.

20241212_175224.jpg

Tarptautinės konferencijos metu valstybinio sektoriaus, verslo, nevyriausybinių organizacijų ir kitų suinteresuotų šalių atstovai diskutavo ir kitais aktualiais prieinamumo, įtraukties, įvairovės ir nedriskriminavimo klausimais.

470151648_892692406357995_2087360324939025470_n.jpg

Parengė Dalia Gudaitienė Holiman, Prieinamumo užtikrinimo ir konsultacijų skyriaus patarėja, Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos.